Det är aspigt nu

Psykologbesök idag. Det första på länge. Och jag tänker att man kan vara psykolog, och man kan vara psykolog. Att vara psykolog är en sak. Man kliver in i psykologrollen och så gör man inte så mycket mer. Eller så är man både psykolog och människa. Det är då det blir intressant. Det är då det blir ett möte på rikigt.
 
Min psykolog är bara psykolog. Och jag avskyr att gå ifrån ett sådant möte och känna mig otillfredsställd. Som att det var helt bortkastad tid. Jag vet inte vad jag vill att hon ska säga eller göra. Kanske bara visa något slags genuint intresse för vem jag är, och bekräfta mig i min upplevelse av nuet. Kanske försöka förstå mig i min aspighet. På riktigt. 
 
Det är mycket aspigheter just nu. Det blir tydligare och tydligare för mig. Hjärnan som kopplar ned när det blir för mycket, helt utan förvarning. Behovet av struktur. De facto att jag måste påminna mig själv om att visa intresse för vad kollegorna har i sina matlådor om dagarna - eftersom de intresserar sig för vad jag har i min. Att jag måste skriva upp i mobilen att jag ska fråga hur det är med de nyinköpta marsvinen och hur helgen har varit. Att sådant inte kommer sig naturligt. Sällan av ointresse, utan bara för att jag inte kommer på det. Och så det här med att jag är skitsnabb på att lära mig vissa saker, men gör samma misstag om och om igen med andra, som att jag aldrig lär mig och det är nytt varje gång. Noll automatisering. 
 
 Allt sådant där. Det är små saker, men de tar så otroligt mycket energi. Att nästan ingenting sker med per automatik och att jag stressar upp mig för allt som är nytt och där jag inte vet exakt hur situationen kommer att se ut (typ, åka på utbildning med de nya kollegorna. Gah!). Jag har ett sådant enormt behov av att bolla det med någon som verkligen kan och förstår, men det finns liksom ingen. Så när psykologen sitter i sin stol och hummar utan engagemang känner jag mig bara ännu mer ensam i det. Jag skulle behöva prata med någon som förstår på riktigt. Inte bara nästan och utifrån en skolbok utan exakt.


Kommentera här: