Runtruntrunt

Såhär. Lek med tanken att det finns en regelbok till livet. De allra flesta har den och följer den, men i vår familj finns den, av någon outgrundlig anledning, inte på vårt språk, bara på moldaviska. Och vi kan inte moldaviska. 
 
- Men om du bara följer regelboken så kommer det att fungera, säger du. 
- Fast alltså, vi har den bara på moldaviska, och vi kan inte moldaviska, så vi får liksom försöka improvisera, svarar jag. 
- Men har du verkligen försökt att förstå den?
- Jo, jag har tittat i den och så, men jag förstår ju inte ett enda ord, så det går inte. Vi måste helt enkelt försöka göra på något annat sätt.
- Men är det säkert att du verkligen har försökt tillräckligt länge, envisas du? Har du till exempel försökt i en hel vecka?
- Men alltså. Jag kan ju inte moldaviska. Och inte mina barn heller. Hade det vi kunnat det så hade vi förstås följt regelboken, men den är ju skriven på fel språk för just oss. Moldaviska.
- Jaja, men hade du försökt tillräckligt länge så hade du nog fixat det. Eller så borde du ha lärt dig moldaviska redan när du var liten, för då hade du förstått nu.
- Eh? Jaja, okej...
 
Och så går det runt och runt och runt. Jag har stångat pannan så blodig att jag inte orkar mer. Jag funderar allvarligt på att lägga ned för gott. 

Kommentera här: