Helglista

1. Ät minst ett mål lagad mat per dag.
2. Ta en social kontakt.  
3. Träna på lördag och söndag som planerat. 
4. Ring det jobbiga samtalet på fredag (idag alltså), men inga fler måstesamtal. 
5. Okej att ligga i sängen hela fredagsförmiddagen (check!)
6. Tänk "överleva". 
7. Tänk femtio procent göra ingenting, och femtio procent göra någonting. Balans. 
8. Ring krisnumret i tid om det ändå inte håller. 
 
Så. Utan inbördes ordning. 
 
När det känns som att det brakar utför och hjärnan kokar över kan det vara så ofantligt skönt att en snäll läkare gör upp en konkret handlingsplan för de närmaste dagarna. Så att det finns något att greppa tag i. Egentligen är det fåniga, basala grejer som en vuxen människa borde klara av att hantera på egen hand, men om det nu inte går... 
 
Jag känner mig lugnare idag. Jag tittar på min lista och påminner mig om att om jag inte orkar med någonting annat så räcker det med det här. Och även om jag orkar med annat så räcker det egentligen också med det här. När prioriteringssystemet slås ut och det självsnälla liksom glöms bort är det tryggt att få en lista av någon som ser på det hela utifrån. Någon som kan påminna. Och det är väl så, att det går att sparka på sig själv för att en inte förmår bättre på egen hand. Men det går också att försöka acceptera att det är som det är och tänka att det faktiskt kan vara bra att be om hjälp ibland också. 
 
 
 
 
 

Kommentera här: