Att förhålla sig till ett förhållningssätt.

Alltså, nu är jag där igen. I någon slags nygammal insikt som handlar om att jag, för min egen skull, behöver sluta försöka få andra att förstå vem jag är och vart jag kommer ifrån. Jag tror att jag gör det för att jag har så liten tilltro till mig själv, att jag liksom behöver få mina tankar och känslor bekräftade av någon annan för att de ska få legitimitet att finnas. Och så tror jag att jag söker svar på det där som jag själv inte förstår. Men jag sliter så hårt med det. Och de där svaren kanske ändå inte kommer, så varför lägga så mycket energi på det?
 
Om jag "bara" kunde acceptera att jag och min verklighet är som den är, oavsett, och ha mer tillit till min egen upplevelse - jag undrar hur mycket min ångestnivå skulle sjunka då?
 
Det är lite som att försöka ändra på en partner (fast det är man själv som är partnern). Om hen bara var lite mer eller mindre eller , så skulle förhållandet nog bli bättre. Fast det enda som egentligen är hållbart är att ta hen som hen är. Acceptera och förhålla sig utifrån det. 
 
Jag har någon slags desperat önskan om att förstå varför, för att jag tror att det är enda sättet för mig att kunna ändra mig och bli bättre. Men varför måste jag bli bättre? Varför duger jag inte bara som jag är?
Jag har också någon slags förhoppning om att svaret på varför ska kunna göra att jag kan hantera det jag har svårt för på ett bättre sätt. Till exempel det här med mitt energiläckage. Jag tror att jag måste veta varför, för att kunna förhålla mig till det, och då kanske underlätta för mig själv. Men det kanske inte alls behövs? Det kanske räcker med att konstatera att det är som det är, acceptera detoch liksom ta det därifrån? (Och sedan kanske sluta att ta allting så förbannat allvarligt...)
 
Det är en ganska befriande och hoppfull tanke. Men samtidigt så totalt hopplös (alltid lika kluvet) - ännu ett förhållningssätt att försöka förhålla sig till. Orka eller inte orka? Ta nya tag eller lägga ned? Koppla in eller dra ur sladden? Jag fastnar liksom där. 
 
 
 
 

Kommentera här: