Liv och död hand i hand

Jag funderar vidare på söndagens självinsikt. Det kan vara så att det är den viktigaste och största jag har fått på länge. Jag förstår den fortfarande inte riktigt - vad betyder den? Ändå är det som att den inte kunde vara tydligare. Det är ju nästan exakt det som får mig att fastna och trilla omkull så ofta. Det där med livets vackra delar och den fula helheten. Jag tror att det är det som gör att liv och död går så nära varandra för mig hela tiden, och har gjort i så många år. Det är det som gör att jag sprudlar av liv, samtidigt som jag känner mig helt död, tom och uppgiven inuti. Det är det som gör att jag inte får ihop mig.
 
Eller går det att leva ett liv på detaljerna? Att liksom lägga allt sitt fokus där på något sätt, så att harmonin blir lite större. På sätt och vis är det ju det som är mindfulness. Att vara här och nu i detaljerna. Men går det att liksom se förbi helheten? Kan man "komma undan" den om man är tillräckligt bra på att närvara i nuet?
 
Eller är jag bara helt besynnerlig och obegriplig som ens funderar över detta?
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Hej! Tycker inte att du på något sätt är besynnerlig eller obegriplig. Tänker bara att det är bra att du förstått att det är så... Att kunna sätta ord på att du känner... Även om det kanske inte förändrar något i vardagen?
Jag tror att jag förstår en del av det. Har också haft (har fortfarande) svårt att se och förstå helheten i mitt liv, speciellt efter skilsmässan... Det blir allt bättre men funderar mycket på hur jag själv fungerar, reagerar och agerar på allt som händer i livet... att det verkligen är mycket jag behöver lära mig om hur jag fungerar.
Tänker ibland att vi alla är så lika på många sätt men att vi ändå fungerar, hanterar och ser på livet och dess mening på så otroligt många olika sätt...

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här :-/ annat än att jag känner igen mig...
Kram Anna

Svar: Vad skönt att höra att någon förstår. Hur gör du för att hitta något att hålla dig i när du känner dig vilsen i helheten?
KRAM
Thegra

2 Anonym:

skriven

Jag har nog inget bra råd att komma med när det handlar om att hålla i något :-/ Tänker bara att jag får försöka hålla fast vid något som ändå är stabilt... Och jag hoppas jag kan hitta det i mig själv, både för min egen och min dotters skull...
Det känns bara som att jag har svårt att "styra" mina känslor, jag liksom bara hänger med... Lyckas nog för det mesta hålla någon slags kontroll (inte alltid) men det tar också väldigt mycket energi...
Energi som jag så gärna skulle vilja ha till annat... På något sätt är det ingenting som går automatiskt, om nu något kan/ska göra det?
Känner så igen mig i det du skriver, att du alltid känt dig annorlunda, det har jag också... Undrar om det är "självförvållat" eller om det helt enkelt bara är så? Kanske är det många som känner så men inget någon berättar? Jag vet inte...
Jag tror bara att det går att må bättre än så här och att jag verkligen vill lära känna mig själv för att nå dit... Hoppas att du också tänker så?
Kram Anna

Svar: Stooort hjärta!
Thegra

Kommentera här: